Thursday, October 18, 2012

tersedak



                              
                                            

   umi cukup trauma sekarang dgn pengalaman tersedak.umi kena time umi tgh minum ptg dgn ank-ank.cukup menakutkan seolah-olah ajal sudah sampai,umi tak boleh bernafas hampir seminit.badan sume dah mengigil,sedaya upaya memuntahkan balik apa yang tersekat di kerongkong.sbbnya benda tu dh masuk saluran pernafasan.umi ikhtiarkan utk muntah dan batuk.anak-anak dh sibuk bertanya,kenapa?kenapa?lagi la umi panik.time tu hubby keje.dah lupa sume benda kecuali cepat-cepat nak keluarkan benda tu.hampir 2-3 minit baru la lega ckit,rupanya benda tu adalah SOS CILI!umi sampai sekarang trauma dgn sos cili dan benda-benda seangkatan dgn nya.
  2 hari juga umi tidak jamah nasi,sekadar minum dan mkn roti itu pun ckit-ckit je.baru-baru ni umi mkn kacang tp seolah-olah kacang tu tak mau turun ke perut,apakah???hishhh,umi dh risau.so sekarang ni umi elak langsung makanan yg keras,pejal,berminyak,huhuu.lama-lama boleh kurus kalu macam ni,matiklah umi tak leh makan mekdi !!haha
 sedikit umi kongsikan info pasal tersedak,semoga apa yg jadi ari tu bagi panduan pada umi cara utk tangani dan elak benda tu jd lg sekali.

Tersedak biasanya terjadi karena makanan yang kurang dikunyah dengan baik "memasuki saluran yang salah". Bila keadaan ini tidak segera diatasi, bisa berakibat fatal.

Tersedak menyebabkan tersumbatnya saluran pernapasan di sekitar tenggorokan (laring) atau saluran pernapasan (trakea). Aliran udara menuju paru-paru pun terhambat sehingga aliran darah yang menuju otak dan organ tubuh lain terputus. Karena itu perlu dilakukan tindakan pertama yang efektif untuk menyelamatkan nyawa dengan tindakan Heimlich.

Manuver Heimlich mungkin dikenal sebagai teknik terbaik untuk melegakan saluran pernapasan yang tersumbat. Indikasi dari orang yang tersedak adalah korban tidak mampu berbicara, jatuh pingsan, atau mengeluarkan suara-suara aneh dengan usaha keras. Wajahnya berubah menjadi biru, keabu-abuan atau keunguan
Untuk melakukan manuver Heimlich, ikuti langkah berikut:
1. Berdiri di belakang orang yang tersedak. Lingkarkan kedua tangan Anda di pinggangnya. Bungkukkan orang itu sedikit ke depan.

2. Kepalkan salah satu tangan Anda dan taruh di bagian atas pusar korban.

3. Genggam erat kepalan itu dengan tangan lain dan tekan kuat-kuat ke arah perut dengan cepat ke atas, seolah-olah ingin mengangkatnya dari lantai. Tindakan ini akan mengangkat diafragma, menekan paru-paru, dan memaksa udara keluar dari paru-paru.

4. Ulangi tindakan ini sampai makanan atau sumbatan lainnya keluar.

Metode paling sederhana untk melegakan saluran pernapasan yang tersumbat adalah dengan memasukkan jari hingga ke belakang tenggorokan, marih dan mengorek benda penyumbat itu keluar. Metode ini hanya berhasil jika sumbatan berada di belakang atau atas tenggorokan.

Hati-hati, jangan sampai makanan atau benda penyumbat ini terdorong semakin ke dalam ke saluran pernapasan

sumber dari dari seberang

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...